BOEKEN

BOEK

Lore

Lore

Rachel Seiffert

Rachel Seiffert verwerkte in Lore de ervaring van haar op dat moment elfjarige moeder en haar tante, die beiden na de capitulatie in de zomer van 1945 door het gedemoraliseerde en verwoeste nazi-Duitsland trokken. Met de roman kwam ze op de shortlist van zowel de Booker Prize als de Orange Prize. Nu is de roman verfilmd en weer raken velen in de ban van dit ongewoon krachtig en sensueel vertelde verhaal. Arnon Grunberg schreef in de Volkskrant: ‘We kijken naar de wereld door de ogen van daders en hun kinderen. Zonder onze kennis van nu, dus zonder de voorgeschreven afschuw. Lore is zeer de moeite waard.’

Ook verkrijgbaar als eboek

   

‘Sprookjesachtige road movie.’ – de Volkskrant ****

‘Een sensuele film over een meisje dat haar seksualiteit ontdekt.’ – NRC Handelsblad

‘Prachtig!’ – De Telegraaf *****

‘We kijken naar de wereld door de ogen van daders en hun kinderen. Zonder onze kennis van nu, dus zonder de voorgeschreven afschuw. Lore is zeer de moeite waard.’ – Arnon Grunberg in de Volkskrant

'De sublieme camera van Adam Arkapaw maakt van de wereld van lore een aanvankelijk angstig en fragmentarisch universum tot een bijna bevrijdend shot van een verre horizon.' – Het Parool ****

'Schitterend en gruwelijk.' - Jelle Brandt Corstius - @jellebc

'Schrijnend en origineel.' – Algemeen Dagblad ****

'Nu het middendeel van de drieluik verfilmd is, dringt de noodzaak om over te gaan tot (her)lezen van deze indringende verhalen uit de tijd van nazi-Duitsland. En vergeet niet, het boek was er eerder dan de film en zeer de moeite waard te lezen. Dus koop dat boek eerst en ga dan naar de film.' - Literair Nederland

'Het zijn confronterende verhalen, die illustreren dat er destijds ook in Duitsland veel is geleden en dat Duitse kinderen onmogelijk schuld hebben aan de politieke voorkeur en de keuzes van hun (groot)ouders. Het boek Lore is indrukwekkend en laat je meeleven met de hoofdpersonen. Het alwetende vertelperspectief komt extra goed tot zijn recht; het lijkt bijna of je als lezer direct wordt aangesproken. Een geslaagde heruitgave.' - Duitsland Magazine

'Fantastische cast.' – CineMagazine ***

'An ambitious and powerful first novel. Seiffert writes lean, clean prose. Deftly, she hangs large ideas on the vivid private experiences of her principal characters.' — The New York Times

Bespreking door de Leesfabriek

Lore is niet één roman zoals het boek wordt aangeprezen, maar een bundeling van drie novelles met hetzelfde thema: veranderende familiebanden door de Tweede Wereldoorlog. Eerst heette het boek De donkere kamer, wat verwijst naar de eerste novelle, maar de filmeditie heet Lore, omdat alleen dat deel verfilmd is.

Bron: deLeesfabriek.nl

Interview met auteur Rachel Seiffert

Interview met auteur Rachel Seiffert over haar roman Lore.

Bron: Interview-lounge.tv

Recensie op LiterairNederland.nl

Nu het middendeel van de drieluik verfilmd is, dringt de noodzaak om over te gaan tot (her)lezen van deze indringende verhalen uit de tijd van nazi-Duitsland. En vergeet niet, het boek was er eerder dan de film en zeer de moeite waard te lezen. Dus koop dat boek eerst en ga dan naar de film.

Bron: LiterairNederland.nl

Interview met Rachel Seiffert

De Engelse schrijfster Rachel Seiffert (1971) leefde lang in Berlijn. Met haar debuut The Dark Room, dat in Duitsland speelt, belandde ze prompt op de shortlist van de prestigieuze Man Booker Prize. Volgens het toonaangevende tijdschrift Granta behoort ze tot de Best Young British Novelists.

Bron: Literatuurplein.nl

Bespreking op Literatuurplein.nl

De Engelse schrijfster Rachel Seiffert (1971) leefde lang in Berlijn. Met haar debuut The Dark Room, dat in Duitsland speelt, belandde ze prompt op de shortlist van de prestigieuze Man Booker Prize. Volgens het toonaangevende tijdschrift Granta behoort ze tot de ‘Best Young British Novelists’.

Bron: Literatuurplein.nl

Artikel in de Volkskrant

De Britse Rachel Seiffert maakte het Duitse oorlogsverleden tot onderwerp van haar roman The Dark Room. Het boek werd genomineerd voor de Booker Prize.

Bron: Volkskrant.nl

Interview in De Standaard

De pijn van de Tweede Wereldoorlog schrijnt nog altijd bij de Duitsers. Met De donkere kamer schreef de Duitse Rachel Seiffert een roman over dat trauma. Hoe is het bijvoorbeeld om de dochter van nazi's te zijn, of de kleinzoon van een Waffen SS 'er? Een gesprek met de dertigjarige schrijfster. 'De enige kritiek die ik op mijn boek gekregen heb, kwam van mensen die vonden dat ik niet over de oorlog had mogen schrijven omdat ik hem niet heb meegemaakt.'

Bron: Standaard.be

winnaar van de Los Angeles Times Book Prize for First Fiction