BOEKEN

BOEK

Elizabeth Costello - luisterboek

Elizabeth Costello - luisterboek

J.M. Coetzee

In het aangrijpende verhaal 'De roman in Afrika' van Nobelprijswinnaar J.M. Coetzee, gaat Elizabeth Costello op een vijftiendaagse cruise, om als schrijfster voor haar welgestelde medepassagiers lezingen over literatuur te houden.

In het aangrijpende verhaal 'De roman in Afrika' van Nobelprijswinnaar J.M. Coetzee, gaat Elizabeth Costello op een vijftiendaagse cruise, om als schrijfster voor haar welgestelde medepassagiers lezingen over literatuur te houden. Maar aan boord is ook een Nigeriaanse schrijver met wie zij ooit iets gehad heeft. Ze vindt hem nog steeds een aansteller, maar begint zich ook te verbazen over zichzelf. Is zij het of is het de wereld die op een onbegrijpelijke manier verandert?

Gelezen door Eva Cossée

   

'Elizabeth Costello is een fascinerend boek. Prachtige zinnen, mooie ideeën, interessante gedachten. Het is ook een streng boek, in de zin dat gedachten er tot in de uiterste consequentie in worden doorgedacht. Coetzee is niet mild voor Costello en zij, omgekeerd, dus ook niet voor haar schepper. Ze ontpopt zich als zijn meest onbarmhartige censor: ze keurt het soort romans dat hij heeft geschreven af, niet op literaire maar op menselijke of morele gronden. Gelukkig maar dat Coetzee met Elizabeth Costello bewijst dat een verantwoordelijk schrijver ook literair goed kan zijn' - Marieke Smithuis in Het Financieele Dagblad

'De uitgever noemt het jongste boek van Coetzee gewoon Elizabeth Costello, zonder ondertitel. Het is dan ook geen roman, maar eerder een bundeling korte verhalen, literaire verkenningen en essay-achtige fabels die evenzeer over Coetzee gaan als over zijn fictieve alter ego, de Australische schrijfster Elizabeth Costello. Coetzee tast zijn/haar wereldbeeld en opvattingen af. Een intrigerend, boeiend en weerbarstig boek' - Eric Rinckhout in De Morgen

'Misschien behoort het tot het 'realisme' van onze eindigheid (die we met het ouder worden steeds nadrukkelijker ondervinden) dat het menselijk leven niet één ultiem doel kent, maar verschillende, ook tegenstrijdige, niet of nauwelijks met elkaar te verzoenen doelen. En misschien wel beter en met minder kwalijke gevolgen dan elders, kan deze menselijke conditie tot uitdrukking komen in de literatuur. De schrijver Coetzee weet dat - getuige zijn vroegere werk - als geen ander, maar in Elizabeth Costello schuift hij die kennis moedwillig opzij om zijn grote talent volledig in dienst van de moraal te stellen. Hij heeft er alleen wel voor gezorgd, via zijn zeer 'menselijke' hoofdpersoon en de specifieke vorm van deze 'lessen', dat de moraal veel van haar inherente neiging tot absoluutheid verliest. Aldus demonstreert hij op voorbeeldige wijze hoe een schrijver met ongewone kracht de moraal kan verdedigen, zonder in simplificerend moralisme te vervallen' - Arnold Heumakers in NRC Handelsblad

'Costello gaat bij zichzelf te rade, woelt, huivert, en komt er niet uit. Het antwoord ligt misschien in de metafysische slotzinnen van het boek besloten. 'Terwijl we verdrinken, schrijven we elk vanuit ons eigen lot. Red ons.' - Fred de Vries in de Volkskrant

'Het is confronterend en roept, in eerste instantie, vrij banale vragen op (Waarom schrijf ik eigenlijk? Waar gaat het over? Wat doe ik hier?) en geeft ergernis. Pas in tweede instantie, bij herlezing, zet het je echt aan het denken. […] De twee vragen (Kan de schrijver leven? Mag zij over alles schrijven?) zijn niet met ja of nee te beantwoorden, dan doe je de vraag tekort. Het aardige van Elizabeth Costello lijkt mij dat het boek kwesties aansnijdt die geen oplossing kennen, maar aanzetten tot een voortdurend denkproces. Zo zorgde een ‘opgedrongen’ boek voor een intensieve leeservaring die ik niet had willen missen en waarvoor ik John Coetzee dankbaar ben.' - Anna Enquist over Elizabeth Costello tijdens het Coetzee Festival