BOEKEN

BOEK

In ongenade - theatereditie

In ongenade - theatereditie

J.M. Coetzee

Voor een man van zijn leeftijd, tweeënvijftig, gescheiden, heeft hij het probleem van de seks naar zijn idee heel aardig opgelost. Iedere donderdagmiddag rijdt hij naar Green Point. Stipt om twee uur drukt hij op de bel bij de ingang van Windsor Mansions, zegt zijn naam en gaat naar binnen. In de deur van nummer 113 staat Soraya op hem te wachten.

Een wetenschapsman, werkzaam aan de universiteit maar in ongenade gevallen door een affaire met een studente, trekt zich terug op de afgelegen boerderij van zijn dochter, in de hoop enig evenwicht in zijn leven aan te brengen.

Maar de harde werkelijkheid rukt meedogenloos op en verstoort alle broze relaties. Hij wordt samen met zijn dochter het slachtoffer van een gewelddadige actie.

Met In ongenade werd J.M. Coetzee wereldberoemd. Het geldt inmiddels als een moderne klassieker. In ongenade werd verfilmd als Disgrace. In het najaar van 2011 en het voorjaar van 2012 speelt Toneelgroep Amsterdam bijna vijftig keer de toneelvoorstelling In ongenade in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk. Het stuk wordt geregisseerd door Luk Perceval en gespeeld door onder anderen Gijs Scholten van Aschat.

Ook verkrijgbaar als eboek

   

Voor een man van zijn leeftijd, tweeënvijftig, gescheiden, heeft hij het probleem van de seks naar zijn idee heel aardig opgelost. Iedere donderdagmiddag rijdt hij naar Green Point. Stipt om twee uur drukt hij op de bel bij de ingang van Windsor Mansions, zegt zijn naam en gaat naar binnen. In de deur van nummer 113 staat Soraya op hem te wachten. Hij loopt meteen door naar de slaapkamer, die aangenaam ruikt en zacht verlicht is, en kleedt zich uit. Soraya komt uit de badkamer, laat haar peignoir afglijden, schuift naast hem in bed. 'Heb je me gemist?' vraagt ze. 'Ik mis je elke dag,' antwoordt hij. Hij streelt haar honingbruine, door zon onaangeroerde lichaam; hij strekt haar uit, kust haar borsten; ze vrijen.

Soraya is rijzig en slank, met lang zwart haar en donkere, vochtige ogen. In feite is hij oud genoeg om haar vader te zijn; maar ja, in feite kun je vader zijn op je twaalfde. Hij staat al meer dan een jaar bij haar ingeschreven; hij is volkomen tevreden over haar. In de woestijn van de week is donderdag een oase van luxe et volupté geworden.

In bed is Soraya niet uitbundig. Ze heeft eigenlijk een vrij rustig temperament, rustig en gedwee. Over het algemeen is ze in haar opvattingen verrassend moralistisch. Ze ergert zich aan toeristen die op het openbare strand hun borsten ('uiers', noemt ze die) ontbloten; ze vindt dat zwervers moeten worden opgepakt en als straatveger aan het werk gezet. Hoe ze haar opvattingen rijmt met haar branche vraagt hij niet.

Omdat hij plezier aan haar beleeft, omdat zijn plezier niet afneemt, heeft hij genegenheid voor haar opgevat. Hij gelooft dat deze genegenheid tot op zekere hoogte beantwoord wordt. Genegenheid is weliswaar geen liefde, maar is er in ieder geval aan verwant. Gezien hun weinig belovende begin, hebben ze allebei geluk gehad: hij dat hij haar heeft gevonden, zij dat ze hem heeft gevonden.

Hij beseft dat zijn veronderstellingen getuigen van zelfingenomenheid, echtelijke verknochtheid zelfs. Niettemin blijft hij eraan vasthouden.

Voor een bezoek van anderhalf uur betaalt hij 400 rand, waarvan de helft naar Discreet Escorts gaat. Het lijkt zonde dat Discreet Escorts zoveel krijgt. Maar zij zijn eigenaar van nummer 113 en andere flatjes in Windsor Mansions; in zekere zin zijn ze ook eigenaar van Soraya, van dit deel, deze functie van haar.

Hij heeft met het idee gespeeld te vragen of ze hem in haar eigen tijd wil ontmoeten. Hij zou graag een avond met haar doorbrengen, misschien zelfs een hele nacht. Maar niet de volgende ochtend. Hij kent zichzelf te goed om haar bloot te stellen aan een volgende ochtend, wanneer hij koud en kribbig is, niet kan wachten om alleen te zijn.

Dat is zijn temperament. Zijn temperament zal niet meer veranderen, daar is hij te oud voor. Zijn temperament is gevormd, gestold. De schedel, en daarna het temperament: de twee hardste delen van het lichaam.

Volg je temperament. Het is geen filosofie, die benaming zou hij te veel eer vinden. Het is een regel, zoals de Regel van de H. Benedictus.


Download het fragment als PDF

'Een indringende en aangrijpende vertelling over de botsing van culturen, morele oordelen en familieverhoudingen.' - de Volkskrant ****

'De acteurs zijn allemaal evenwaardig. Zelden zulke grootsheid in bescheiden aandeel gezien (...) Deze voorstelling is verplichte kost voor elke theaterliefhebber.' - Knack *****

'Mede dankzij bewerker Josse de Pauw heeft regisseur Luk Perceval een regelrecht wonder verricht. Wars van elk effectbejag. Het verhaal is inhoudelijk en visueel aangescherpt (...) Met een uitgekiende belichting krijgt de collectie poppen allengs de allurte van een stug, maar levend volk.' - Trouw

'Gijs Scholten van Schat is overrompelend goed (...) Ook de andere acteurs overtuigen, met name Janni Goslinga (...) Het allersterkst is het toneelbeeld, dat de voorstelling diepte geeft en het verhaal universeel maakt.' - Haarlems Dagblad

'J.M. Coetzees inzichten dringen diep door in ons wezen. Wat hij daar vindt is meer dan de meeste mensen ooit van zichzelf willen weten.' – Nadine Gordimer, Nobelprijswinnaar 1991

'Een boek als dit, zo compleet, en tegelijkertijd zo beeldend, zo mooi van taal, is een zeldzaamheid. Een meesterwerk.' – Willem Kuipers, de Volkskrant

'De felrealistische post-apartheidsroman Disgrace, in Nederland vertaald als In ongenade, toont Coetzee op het toppunt van zijn kunnen, en doet vermoeden dat de in Kaapstad geboren professor algemene literatuur ook de eerste zal worden die de belangrijkste prijs van het Engelse taalgebied drie keer wint.' - Pieter Steinz in NRC Handelsblad

Boeken top 10 van Christiaan Weijts

Christiaan Weijts (1976) publiceerde in 2006 zijn eerste roman: Art. 285b, die direct al werd genomineerd voor de AKO Literatuurprijs en de Gouden Uil. Verder verscheen van hem Via Cappello 23 (Gerard Walschapprijs) en De etaleur en is/was hij columnist bij nrc.next en De Groene Amsterdammer. In het voorjaar van 2014 verschijnt zijn nieuwste boek: Achternamiddagen, een bundel essays waarin hij, net als in deze rubriek, een klein college in literatuur geeft.

Bron: HPdeTijd.nl

Blogrecensie In ongenade

J.M. Coetzee is zeer terecht een van de meest literaire schrijvers van onze tijd en zijn roman In ongenade, of misschien beter bekend als Disgrace, is met recht een moderne klassieker. Ondanks dat ik het genoegen heb zo ongeveer elke week van een ander mooi boek te genieten, was het bij dit boek anders. De eerste pagina was al een verademing: deze man kan schrijven! Naast al die andere leuke en zelfs mooie boeken wordt het wederom weer duidelijk: dit is literatuur zoals literatuur bedoeld is!

Bron: Literaireaffaire.wordpress.com

Bespreking door CuttingEdge.nl

Het was alweer even geleden dat Luk Perceval zijn geboorteland verblijdde met een bezoek. In maart is de regisseur, die tegenwoordig vooral in Duitsland werkzaam is, echter zowel te gast in deSingel als in het NTGent, met een integere bewerking van Coetzee’s bekroonde roman ‘In ongenade’. Aan het eind van de maand keert hij bovendien nog eens terug naar Antwerpen, in gezelschap van een Duits topensemble. De Münchner Kammerspiele brengt dan ‘Kleiner Mann - Was nun?’ op toneel, een pareltje van het bijna vergeten literaire genie Hans Fallada.

Bron: CuttingEdge.nl

Gijs Scholten van Aschat in Kunststof TV over In ongenade

Deze maand schittert hij zowel op het toneel als op het witte doek. Louis d’Or- en Gouden Kalfwinnaar Gijs Scholten van Aschat speelt in de toneelbewerking van Coetzees ‘In Ongenade’ de rol van David Lurie, een vader die via zijn dochter geconfronteerd wordt met de harde realiteit van het nieuwe Zuid-Afrika. In de nieuwe Nederlandse bioscoopfilm ‘Doodslag’ speelt hij een beroemde cabaretier die een ambulancebroeder aanzet tot geweld, met verstrekkende gevolgen.

Bron: Kunststoftv.ntr.nl

Interview met regisseur Luk Perceval

Topregisseur, charismatisch man, groot bakkes, diep denker. En eindelijk weer te zien in ons land. Luk Perceval vertrok zes jaar geleden naar Duitsland om daar op hoog niveau te gaan werken. In 2012 is hij terug, voor even toch. Met schone kunsten, uitgesproken meningen en de ontembaarheid die we van hem kennen.

Bron: DeMorgen.be

Brochure van Toneelgroep Amsterdam

'Een indringende en aangrijpende vertelling over de botsing van culturen, morele oordelen en familieverhoudingen' de Volkskrant ****

'De acteurs zijn allemaal evenwaardig. Zelden zulke grootsheid in bescheiden aandeel gezien (...) Deze voorstelling is verplichte kost voor elke theaterliefhebber.' Knack *****

Bron: Issuu.com

Artikel in de Volkskrant

Interview met Sergio Hasselbaink

Bron: Kunst.Volkskrant.nl

Interview met regisseur Luk Perceval in De Avonden

'In Ongenade' vertelt het verhaal van professor David Lurie, docent van romantische poëzie, die zijn plaats niet meer kan vinden in het nieuwe Zuid-Afrika. Laura Stek vroeg Luk Perceval wat hem zo raakte in het boek van Coetzee.

Bron: VPRO.nl

Acteur Gijs Scholten van Aschat in AVRO's Opium

Acteur Gijs Scholten van Aschat kreeg bijna 20 jaar geleden een Louis ‘d Or voor zijn rol in ‘Decadance.’ Afgelopen jaar was hij genomineerd voor deze prijs voor zijn rol als Richard III in de gelijknamige voorstelling van Orkater. Nu speelt Gijs Scholten van Aschat in ‘In ongenade’ bij Toneelgroep Amsterdam. Een voorstelling naar het gelijknamige boek van de Zuid-Afrikaanse schrijver J.M. Coetzee.

Bron: Cultuurgids.AVRO.nl

Bespreking in De Morgen

Griet Op de Beeck loopt rond in de wereld van de kunsten en schrijft over wat haar die week het meest getroffen heeft.

Bron: DeMorgen.be

Interview met regisseur Luk Perceval

Perceval voer zes jaar geleden met zijn schip naar Duitsland. Momenteel is hij verbonden aan het Thalia Theater in Hamburg. Maar afgelopen zondag ging zijn enscenering van Coetzees succesroman In ongenade in première.

Bron: Knack.be

Bespreking op Knack.be

'Theater is een klein wonder.'

Bron: Knack.be

Bespreking door De Telegraaf

''In Ongenade' blijft wat afstandelijk.'

Bron: DeTelegraaf.nl

Recensie in de Volkskrant

'Fenomenale Werdegang.'

Bron: Kunst.Volkskrant.nl

Recensie in Trouw

'Genadeloze beelden, razend knap spel.'

Bron: Trouw.nl

Recensie van de voorstelling op Knack.be

Sta op en ga. Kijk, luister en stem. TA verdient het, de regisseur, de acteurs, de bewerker, alle medewerkers groot en klein, en u.

Bron: Focus.Knack.be

Bespreking in Het Parool

'Een pijnlijke kloof tussen vader en dochter.'

Bron: HetParool.nl

Bespreking door Noordhollands Dagblad

'Menselijkheid en vergeving op toneel.'

Bron: NoordhollandsDagblad.nl

Bespreking in NRC Handelsblad

'Coetzee's In Ongenade wordt op toneel een streng stuk.'

Bron: NRC.nl

Interview met Chris Nietvelt in Volkskrant Magazine

10 vragen aan... Chris Nietvelt

Bron:

Interview met Luk Perceval in de Volkskrant

'Universele levensdriften.'

Bron: Kunst.Volkskrant.nl

Artikel in Het Parool

'Met toneel kun je veel meer vertellen.'

Bron: HetParool.nl

Artikel in NRC Handelsblad

'Donald Duck als voorbeeld.'

Bron: NRC.nl

Vermelding op LiterairNederland.nl

Met In ongenade werd J.M. Coetzee wereldberoemd.Het geldt inmiddels als een moderne klassieker en werd verfilmd als Disgrace. Het toneelstuk wordt geregisseerd door Luk Perceval en gespeeld door onder anderen Gijs Scholten van Aschat. In ongenade zal een van de belangrijkste theaterproducties van dit seizoen worden.

Bron: LiterairNederland.nl