BOEKEN

BOEK

In ongenade - midprice

In ongenade - midprice

J.M. Coetzee

'Voor een man van zijn leeftijd, tweeënvijftig, gescheiden, heeft hij het probleem van de seks naar zijn idee heel aardig opgelost. Iedere donderdagmiddag rijdt hij naar Green Point. Stipt om twee uur drukt hij op de bel bij de ingang van Windsor Mansions, zegt zijn naam en gaat naar binnen. In de deur van nummer 113 staat Soraya op hem te wachten.'

Een wetenschapsman, werkzaam aan de universiteit maar in ongenade gevallen door een affaire met een studente, trekt zich terug op de afgelegen boerderij van zijn dochter, in de hoop enig evenwicht in zijn leven aan te brengen.

Maar de harde werkelijkheid rukt meedogenloos op en verstoort alle broze relaties. Hij wordt samen met zijn dochter het slachtoffer van een gewelddadige actie.

Met In ongenade werd J.M. Coetzee wereldberoemd. Het geldt inmiddels als een moderne klassieker. In ongenade werd verfilmd als Disgrace.

Ook verkrijgbaar als eboek

   

Voor een man van zijn leeftijd, tweeënvijftig, gescheiden, heeft hij het probleem van de seks naar zijn idee heel aardig opgelost. Iedere donderdagmiddag rijdt hij naar Green Point. Stipt om twee uur drukt hij op de bel bij de ingang van Windsor Mansions, zegt zijn naam en gaat naar binnen. In de deur van nummer 113 staat Soraya op hem te wachten. Hij loopt meteen door naar de slaapkamer, die aangenaam ruikt en zacht verlicht is, en kleedt zich uit. Soraya komt uit de badkamer, laat haar peignoir afglijden, schuift naast hem in bed. 'Heb je me gemist?' vraagt ze. 'Ik mis je elke dag,' antwoordt hij. Hij streelt haar honingbruine, door zon onaangeroerde lichaam; hij strekt haar uit, kust haar borsten; ze vrijen.

Soraya is rijzig en slank, met lang zwart haar en donkere, vochtige ogen. In feite is hij oud genoeg om haar vader te zijn; maar ja, in feite kun je vader zijn op je twaalfde. Hij staat al meer dan een jaar bij haar ingeschreven; hij is volkomen tevreden over haar. In de woestijn van de week is donderdag een oase van luxe et volupté geworden.

In bed is Soraya niet uitbundig. Ze heeft eigenlijk een vrij rustig temperament, rustig en gedwee. Over het algemeen is ze in haar opvattingen verrassend moralistisch. Ze ergert zich aan toeristen die op het openbare strand hun borsten ('uiers', noemt ze die) ontbloten; ze vindt dat zwervers moeten worden opgepakt en als straatveger aan het werk gezet. Hoe ze haar opvattingen rijmt met haar branche vraagt hij niet.

Omdat hij plezier aan haar beleeft, omdat zijn plezier niet afneemt, heeft hij genegenheid voor haar opgevat. Hij gelooft dat deze genegenheid tot op zekere hoogte beantwoord wordt. Genegenheid is weliswaar geen liefde, maar is er in ieder geval aan verwant. Gezien hun weinig belovende begin, hebben ze allebei geluk gehad: hij dat hij haar heeft gevonden, zij dat ze hem heeft gevonden.

Hij beseft dat zijn veronderstellingen getuigen van zelfingenomenheid, echtelijke verknochtheid zelfs. Niettemin blijft hij eraan vasthouden.

Voor een bezoek van anderhalf uur betaalt hij 400 rand, waarvan de helft naar Discreet Escorts gaat. Het lijkt zonde dat Discreet Escorts zoveel krijgt. Maar zij zijn eigenaar van nummer 113 en andere flatjes in Windsor Mansions; in zekere zin zijn ze ook eigenaar van Soraya, van dit deel, deze functie van haar.

Hij heeft met het idee gespeeld te vragen of ze hem in haar eigen tijd wil ontmoeten. Hij zou graag een avond met haar doorbrengen, misschien zelfs een hele nacht. Maar niet de volgende ochtend. Hij kent zichzelf te goed om haar bloot te stellen aan een volgende ochtend, wanneer hij koud en kribbig is, niet kan wachten om alleen te zijn.

Dat is zijn temperament. Zijn temperament zal niet meer veranderen, daar is hij te oud voor. Zijn temperament is gevormd, gestold. De schedel, en daarna het temperament: de twee hardste delen van het lichaam.

Volg je temperament. Het is geen filosofie, die benaming zou hij te veel eer vinden. Het is een regel, zoals de Regel van de H. Benedictus.


Download het fragment als PDF

'J.M. Coetzees inzichten dringen diep door in ons wezen. Wat hij daar vindt is meer dan de meeste mensen ooit van zichzelf willen weten.' – Nadine Gordimer, Nobelprijswinnaar 1991

'Een boek als dit, zo compleet, en tegelijkertijd zo beeldend, zo mooi van taal, is een zeldzaamheid. Een meesterwerk.' – Willem Kuipers, de Volkskrant

'De felrealistische post-apartheidsroman Disgrace, in Nederland vertaald als In ongenade, toont Coetzee op het toppunt van zijn kunnen, en doet vermoeden dat de in Kaapstad geboren professor algemene literatuur ook de eerste zal worden die de belangrijkste prijs van het Engelse taalgebied drie keer wint.' - Pieter Steinz in NRC Handelsblad

'In ongenade is een buitengewoon pijnlijk en krachtig boek over de gevolgen van de apartheid als de macht niet meer bij de blanken ligt. Onrecht en misdaad moeten worden geduld als het uitboeten van een schuld. Ik was een week van slag. Ook was ik kort na verschijnen van het boek in Zuid-Afrika, en kon zo de gekwetste reacties peilen van de Afrikaner gemeenschap. Die voelde zich enerzijds schuldig aan de apartheid, maar vond de situatie van toenemend geweld tegen de blanken onder het ANC-bewind angstaanjagend en onwettig. In ongenade gaat heel diep in het uitboeten van blanke schuld. Te diep, volgens de Afrikaners.' - Nelleke Noordervliet in HP/De Tijd

Nelleke Noordervliet over In ongenade

Een buitengewoon pijnlijk en krachtig boek.

Bron: HPdeTijd.nl