BOEKEN

BOEK

De omweg - jubileumeditie

De omweg - jubileumeditie

Gerbrand Bakker

In De omweg probeert een Emily Dickinson-specialiste te ontsnappen aan haar ondraaglijk geworden omstandigheden. Ze wil dingen vergeten, is gevlucht voor lastige situaties en pijnlijk nieuws. Na een affaire met een van haar studenten wil zij ver weg, in Wales, opnieuw beginnen. Als ze maar de kans krijgt.

Ook verkrijgbaar als eboek

   

Op een vroege ochtend zag ze de dassen. Ze liepen rond bij de kring van stenen die ze een paar dagen eerder ontdekt had, en die ze eens in de ochtendschemering wilde zien. Ze had altijd gedacht dat het vreedzame, wat trage en schuchtere dieren zijn, maar er werd gevochten en gesist. Ze verdwenen zonder haast tussen de bloeiende gaspeldoorn toen ze haar zagen. Het rook er naar kokos. Ze liep terug over het pad dat alleen te vinden was door ver vooruit te kijken; dat ze vermoedde door roestige kissing gates, vermolde stiles en een enkele paal met een teken waarvan ze dacht dat het een lopend mannetje moest voorstellen. Het gras was niet platgetreden.

November. Windstil, vochtig. Ze was blij met de dassen, tevreden dat ze de dieren bij de kring van stenen wist, ook als ze daar niet was. Langs het grassige pad stonden oeroude bomen, begroeid met lichtgrijs, ruw mos, de takken broos. Broos en toch taai nog steeds in blad, de bomen waren opvallend groen voor de tijd van het jaar. Het was er vaak grauw, de zee was niet ver weg, als ze overdag uit een van de ramen van de bovenverdieping keek, kon ze hem soms zien. Op andere dagen was de zee nergens te bekennen. Alleen bomen, voornamelijk eiken, soms lichtbruine koeien, die nieuwsgierig en onverschillig tegelijk naar haar keken.

’s Nachts hoorde ze water, er stroomde een beekje langs het huis. Een enkele keer schrok ze wakker, dan was de wind gedraaid of opgestoken en het geruis van water weggevallen. Ze was er toen een week of drie. Lang genoeg om wakker te worden van een geluid dat ze miste.


Download het fragment als PDF

'Net als Boven is het stil is De omweg een mooie, overtuigend verstilde roman.' Tegen de oppervlakkige geest des tijds tekent Bakker met De omweg stil protest aan. En stelt er overtuigend iets tegenover: bewustwording van de universele krachten van het bestaan.' - Trouw

'Gerbrand Bakker heeft met De omweg een knap boek geschreven, een heel ander boek dan Boven is het stil en Juni. Op overtuigende wijze laat Bakker de lezer toe in het hoofd van de vrouw en maakt hem of haar deelgenoot van een ingrijpend en onvermijdelijk drama. Een absolute aanrader' - BOEK Magazine

'Gerbrand Bakker is de mooiste natuurschrijver van Nederland. Zoals hij schrijft over ganzen, rietkragen en graspaden door een weiland, daar ga je gewoon van huilen. Hij weet het zo te verwoorden dat de natuur troost en geruststelt. Dáár wil je zijn. Bakker betovert je in zijn kleine, grote verhaal. Geen wereldnieuws, geen politieke wandaden, geen stress om een dalende AEX. Het is de man, de vrouw, de hond en het huis. Ik sloot me op in het verhaal. Ik trok de dekens wat hoger op en wilde erin verdwijnen. Dit boek is een beauty. Ik geef een 9+.' - Marleen Janssen op Libelle.nl

'De lezer groeit in een boek van Bakker, zoals de personages in die boeken ook groeien, ja, uitgroeien tot memorabele figuren. Hoewel de roman inderdaad in de derde persoon is geschreven, kruipt Bakker intiem onder de huid van zijn personages. Er wordt dus eigenlijk niet over de personages geschreven, ze zíjn er gewoon. De titel van deze roman klinkt bijna als een programma: via een omweg komt Bakker bij de kern van de zaak. Bakker vertelt alles schijnbaar onaangedaan; maar wij zitten met de brokken.' - Het Parool

'Fenomenaal. Een ander woord is er niet voor Gerbrand Bakkers nieuwe roman De omweg. Bakker is een grandioos stilist. Dat liet hij al zien in zijn debuutroman Boven is het stil en die kunst heeft hij alleen nog maar versterkt. Zijn zinnen hebben een dwingend, haast vanzelfsprekend ritme. Groot schrijverschap zit niet in wát er verteld wordt, maar hóe het verteld wordt en vooral in dat wat níet gezegd wordt, maar woordloos oprijst achter het verhaal. Bakker toont zich een absolute meester daarin.' - Noordhollands Dagblad

'De omweg is een eigenzinnig product van een eigengereide schrijver. De roman scoort vanwege de woordslijperij straks vast weer goed aan het literaire prijzenfront, maar vraagt wel om een zeer geduldige en welwillende lezer.' - Elsevier

'Betoverende stijl. Het heeft iets betoverends en het einde is verrassend. Hij weet heel veel spanning op te roepen met minimale middelen.' - Tros Nieuwsshow

'Deze roman is opnieuw het bewijs dat grote literatuur baat heeft bij een eenvoudige setting, waar dan ook ter wereld. Hier is een auteur aan het werk die zijn lezers serieus neemt. Hij laat veel aan de verbeeldingskracht over. Bakker heeft het werk van Dickinson knap in deze roman geïntegreerd.' - Literatuurplein

'Meer dan ooit laat Bakker zich in De omweg zien als de stilist van de gemankeerde conversatie. Het wordt soms bijna hilarisch, vooral als het perspectief naar een bovenwoning in Amsterdam zwenkt. Hebben de ouders eindelijk net gehoord waar haar dochter uithangt, zegt de moeder: 'Ongelofelijk.' Waarop iemand vraagt: 'Wat is er?' De moeder weer: 'Die Kramer is een beest. Nu gaat hij nog versnellen ook!' Meesterlijk beschrijft hij hoe de vrouw misschien wel het beste deel van haar leven beleeft als haar lichaam het aan alle kanten begeeft, samen met een jongen, een grassig pad en oeroude bomen in de buurt.' - de Volkskrant

'De omweg heet het nieuwe boek van Gerbrand Bakker, en dat is precies wat het is: één grote omweg. De Amsterdamse Agnes belandt in Wales. Ze laat een echtgenoot en een schandaal achter. Het geheim is groter dan het schandaal. Ze heeft een plan, maar tot de uitvoering ervan wil ze vragen beantwoord hebben. Ze zoekt antwoorden op de tast. Bakker zoekt ze in parallelle levens - van een dichteres, van een weduwe, van een jongen die komt aanwaaien om Agnes omweg op te rekken. Een mooie tocht, dankzij de omweg.' - Metro ****

'De wezenlijke hoofdpersoon in De omweg is de natuur. Misschien hoort een mens daar volgens Bakker wel niet thuis.' - op Recensieweb ***

'Met zijn nieuwe roman De omweg bewijst Gerbrand Bakker opnieuw uit te blinken in de beschrijving van de gemankeerde communicatie tussen mensen. De natuur ritselt daarbij nadrukkelijk om zijn personages.' - Trouw

'Hij is niet alleen een meester in het neerzetten van een personage, hij weet ook hoe iemand profiel krijgt door hem of haar de contouren van een landschap te geven. Je wordt opgezogen in een geheimzinnig verhaal dat even treurig als verrassend eindigt.' - het Financieele Dagblad

'NIET MISSEN' - Linda

'Wijselijk heeft hij nu gekozen voor een eenvoudig plot, een beperkt aantal personages en voldoende ruimte voor Bakkers unique selling point: de taal, de kracht en eenvoud van woorden. De auteur betreedt bepaald geen platgetreden paadjes, maar neemt altijd net even een andere route. Zo blijft zijn verhaal boeien, hoewel er weinig opzienbarends gebeurt. Bedrieglijk eenvoudig lijkt het allemaal. Des te verrassender én aangrijpender zijn de wendingen. [...] in deze roman is het opnieuw genieten van de nonchalante eenvoud in een verhaal dat tegelijk barstensvol subtiele symboliek zit. Het zit 'm in de details. ' - Nederlands Dagblad

'De omweg is een prachtige verstilde roman, waarin Gerbrand Bakker zijn talent voor het componeren van een roman opnieuw laat zien. In principe gebeurt er niet eens zo veel, maar de manier waarop de schrijver met zijn informatie speelt, is opnieuw indrukwekkend. Er blijft heel wat te ontdekken (in de letterlijke zin) voor de lezer. Dit in tegenstelling tot de romans en de literaire thrillers waarin zo veel non-informatie over de lezer wordt uitgestrooid. Dan is een boek als De omweg een verademing. Hopelijk zullen scholieren van havo en vwo dat ook willen inzien. Niet alles hoeft aan je te worden uitgelegd.' - Scholieren.com

'Ik raad het boek wel van harte aan. De omweg is in tal van details goed uitgewerkt, dat blijkt bijvoorbeeld als de vrouw Agnes blijkt te heten en niet van lamsvlees houdt. Ondanks dat veel verzwegen blijft in de roman, raakt het boek aan heel veel thema's zonder ergens al te expliciet te worden. Dat lijkt de kracht van Bakkers oeuvre te worden: betekenis meegeven aan zinnen die op het oog gewoon zijn, maar een wereld aan emotie meetorsen. De omweg is daar opnieuw het bewijs van.' - Tzum literaire weblog

'In alle romans van Bakker is de dood niet eng, maar heeft het levenseinde iets moois en vredigs. De omweg van Gerbrand Bakker is weergaloos in subtiliteit en kleinheid. Het zal geen verrassing zijn als zijn nieuwste roman - net als Boven is het stil - veelvuldig vertaald wordt.' - Cultuurbewust.nl

'In zijn vierde roman betoont Bakker zich opnieuw bekwaam in natuurbeschrijvingen. Zijn personages komen in die passages dan ook het meest tot leven.' - Vrij Nederland

'Zowel in Juni als in De omweg is de verteller alwetend. Hij betrekt de lezer ook nu in zijn complot door hem informatie aan te reiken die hij zijn personages onthoudt. Hij doet dat beetje bij beetje, goed gedoseerd, zodat je als lezer voortdurend op het puntje van je stoel zit. De roman is geschreven in zachte herfsttonen, zoals die worden aangeleverd door het Welshe landschap. Overal is verval, het leven hangt van toevalligheden aan elkaar en dan ga je dood. Een somber boek dus? Welnee! Weemoedig, ja, maar Gerbrand Bakker maakt het onontkoombare draaglijk met zijn mild-ironische pen.' - HP/De Tijd

'Het domein van Bakker is de natuur, het vocht, de langs de hemel jagende wolkenluchten en de stilte die daarbij hoort. Voeg daar nog een ontluisterend plot aan toe en je krijgt een werkelijk goed boek. Het is het kunstwerk dat onherroepelijk verrijst als die eerste zin maar goed is.' - 8weekly.nl

'Gerbrand Bakker is een meester in het niet zeggen waar het om gaat. Des te indrukwekkender is het boek, als het einde tot je doordringt. Wie zich overgeeft aan het ritme van De omweg, wordt zeker beloond.' - Zin-Magazine

'Gerbrand Bakker haalt met De omweg weer het niveau van zijn bekroonde debuut. De omweg is het type boek dat je op één avond, in één ruk moet kunnen uitlezen. Dan word je geleidelijk gehypnotiseerd door deze kalme, scherp geobserveerde en doorleefde vertelling over angsten en verlangens. Ik vermoed dat de overdaad aan droge beschrijvingen ook nodig is om Bakkers droevig-romantische zinnen beter tot hun recht te laten komen.' - De Standaard

‘Echte misdaadliteratuur heeft geen moord nodig, zelfs geen wapen. Het hoeft slechts een suggestie op te wekken, een gevoel dat er iets ernstigs zou kunnen gebeuren. Gerbrand Bakker beschrijft in De omweg een vrouw in haar omgeving, benoemt de details en zoomt in op de natuur. „Van de tien witte ganzen op het veld zijn er na twee maanden nog vier over.” Wat staat er te gebeuren?’ - Lorna Minkman in NRC Handelsblad

'Je voelt de kou, de mist, het geheimzinnige landschap van Wales. Maar ook de vertwijfeling van de hoofdpersoon. Gerbrand Bakker weet als geen ander deze gevoelens op te roepen. Lezen dit boek!' - Monique Stoel, boekverkoper Maarssen

'Ook in deze roman is de taal van Bakker ingetogen, terwijl hij toch veel detail in zijn scènes stopt. Hij is een heel goede observator.' - Nu.nl

De omweg genomineerd voor de IMPAC Award

The shortlist for the world's most lucrative book award, the Impac Dublin Literary Prize, pits debut Irish author Donal Ryan against international stars such as Colombian Juan Gabriel Vasquez.

Bron: BBC.com

IMPAC nominatie op Nu.nl

Schrijver Gerbrand Bakker maakt voor de tweede keer kans op de International Impac Dublin Award. Hij won die onderscheiding in 2010 met zijn debuutroman Boven is het stil.

Bron: Nu.nl

Interview Gerband Bakker op NRC.nl

Gerbrand Bakker won gisteravond een belangrijke Britse vertaalprijs. Een totale verrassing, zo laat Bakker per telefoon weten uit Londen. 'Ik moest speechen, maar stond met de mond vol tanden.'

Bron: NRC.nl

Independent Foreign Fiction Prize op Nu.nl

Schrijver Gerbrand Bakker heeft een belangrijke Britse literatuurprijs gewonnen. Voor zijn boek De Omweg uit 2010 kreeg hij dinsdag de Independent Foreign Fiction Prize.

Bron: Nu.nl

Independent Foreign Fiction Prize in de Guardian

Independent Foreign Fiction prize goes to Gerbrand Bakker. 'Mesmeric' storytelling of The Detour secures £10,000 purse, shared with translator David Colmer.

Bron: Guardian.co.uk

Independent Foreign Fiction Prize op NOS.nl

Schrijver Gerbrand Bakker heeft een belangrijke Britse literatuurprijs gewonnen voor zijn roman De Omweg uit 2010. Aan de prijs is een bedrag verbonden van bijna 12.000 euro.

Bron: NOS.nl

NRC Handelsblad over shortlist Independent Foreign Fiction Prize

'This is an apparently simple tale of a woman who goes to live in an isolated cottage in Wales. But there is an unsettling sense of impending doom. Why is she here? What will happen to her? The story is deeply involving, the dialogue utterly convincing, the translation near perfect. Unpretentious, restrained and profound, The Detour is everything a novel should be.'

Bron: NRC.nl

Literair Nederland over internationaal succes

Het leven van een auteur is volkomen onvoorspelbaar. Dat blijkt maar weer uit de laatste aflevering Benali Boekt waarin Gerbrand Bakker vertelt dat (nadat hij in 1999 debuteerde met Perenbomen bloeien wit) jaren heeft lopen leuren met het manuscript van Boven is het stil.

Bron: LiterairNederland.nl

Interview op National Public Radio

Gerbrand Bakker's new international best-seller, Ten White Geese, opens with a mysterious woman alone on a Welsh farm. Humiliated by an affair with a student, she turns up alone at the farm, looking for nothing and no one. She answers to the name Emily, but that is actually the first name of the American poet about whom she is writing her doctoral dissertation. Her husband has no idea where she is.

Bron: NPR.org

Lof voor Gerbrand Bakker in Die Zeit

Koch gekraakt in de NY Times? Auster bejubeld in Frankrijk? In een nieuwe rubriek belichten we opvallende kritieken die in internationale kranten en tijdschriften verschenen. Deze week: het Duitse Die Zeit over De omweg van Gerbrand Bakker.

Bron: NRC.nl

Recensie op Nu.nl

Gerbrand Bakker gooit met zijn ‘debuutroman’ Boven is het stil nog steeds hoge ogen - dit najaar was hij de eerste Nederlander die de prestigieuze IMPAC-prijs won - en nu heeft hij zichzelf met zijn nieuwe roman De omweg deels opnieuw uitgevonden.

Bron: Nu.nl

Recensie op NRCBoeken.nl

De natuurbeschrijvingen en de introverte personages in De omweg zijn typisch Gerbrand Bakker.

Bron: NRCBoeken.nl

Recensie op Parool.nl

Het is misschien een beetje een raar compliment, maar één van de sterke punten van het proza van Gerbrand Bakker (bekend van de romans Boven is het stil en Juni) is dat wat erdoor wordt opgeroepen, aanvankelijk klein wordt gehouden.

Bron: HetParool.nl

gekozen voor de shortlist Libris Literatuurprijs 2011